Er du klar til at gå live? Du har måske udstyret: kameraet, softwaren, platformen, mikrofonen, emnet og klaptræet. Livestreaming er en rigtig god måde at kommunikere med dit publikum eller dine kunder. Det tilbyder en mere gennemgående og personlig oplevelse med folk, som er interesserede i dit brand. Det er også en måde du kan række ud og skabe et større netværk, som strækker dig langt udover det geografiske nærområde. Her vil vi gennemgå nogle tips til din første livestream.
Før du går live
Hold dit set up simpelt. Det kan være fristende at skaffe en masse tech gear, der måske virker som noget man skal have. Men her er det vigtigt at huske “less is more” – det sidste du har brug for når du er live, er tekniske fejl. Samtidigt er det vigtigt at lyd og lys er i orden. Hvis du er udenfor kan en vindresistent mikrofon i trøjen være en god idé – dette minimere baggrundsstøj. Som en vigtig tommelfingerregel skal al snak og forstyrrelser bag kameraet markant minimeres. Samtalerne kan vente til efter livestreamingen. Sørg for lyset er i orden og hav solens forandringer i mente, hvis du bruger naturligt lys. Det kan være en god idé at lave et test-run for at sikre sig at wi-fi, lyd og lys er i orden. Og så skal der selvfølgelig også researches hvilken platform du vil bruge til livestreamen.
Lys, kamera, action!
Husk at du skal være tilstedeværende under livestreamingen. Øjenkontakt er vigtig når du taler med andre mennesker og det er det samme når du er foran et kamera. Kig i kameraet i stedet for at kigge på dig selv på skærmen. Derudover skal du engagere dit publikum. Det kan du gøre ved at stille spørgsmål, svare på spørgsmål og nævne enkelte brugernavne.
Ingenting er perfekt og der kan ske fejl under et live event. Det er vigtigt at kunne tage det med et smil og holde atmosfæren let og underholdende for dit publikum.
Få hjælp fra et marketingsbureau til markedsføringen af livestreamingen, så du kan få et stort publikum ind til dit live event.