For en begyndende iværksætter kan det være rigtig svært at finde ud af, hvordan man skal sælge sin produkter eller sine ydelser – hvor skal man starte? Du får derfor tips til, hvad du skal have styr på, når du skal starte din egen virksomhed.
Start med at beskrive din forretningside. Hvad er dit produkt, din ydelse eller bare din ide? Måske har du nogle hjemmelavede produkter, du vil sælge?
Undersøg derefter markedet for dine produkter. Det er en rigtig god ide at finde din virksomheds målgruppe, så du ved, at de er derude – ellers er der jo sådan set ikke nogen grund til at forsøge at sælge din produkter. Derudover er det en rigtig gode ide at få et overblik over dine konkurrenter, så du kan skabe dig ideer over, hvordan din virksomhed skiller sig ud fra konkurrenternes.
Så er det en rigtig god ide at lave et etableringsbudget for, hvor mange penge du skal bruge for at starte virksomheden og hvordan de skal bruges. Dernæst kan du lede efter finansieringsmuligheder, så du har et overblik over, hvordan du kan skabe startkapital til din virksomhed.
Dernæst skal du fastlægge din forretningsmodel, så du har en beskrivelse af, hvordan du vil tjene penge på din virksomhed. Denne skal blandt andet indeholde din ide, din målgruppe og markedsføringsplan, samt forventede udgifter og indtægter.
Husk at beskytte dine ide, dit firmanavn, dit domæne, dit logo eller lignende. På denne måde er du sikret, at du har rettighederne til det.
Så er det ved at være på tide at overveje, hvordan du vil sælge dine produkter. Det kan for eksempel være en god ide at starte med en billig webshop, som du kan udvikle, som din virksomhed udvikler sig. Dernæst kommer den formelle etablering af din virksomhed. Denne handler om at få din virksomhed registreret i CVR-registeret, få NemKonto, NemID og Digital Post til din virksomhed. Derudover skal du også have styr på skatten i forhold til din virksomhed, samt om du skal have en erhvervskonto.
Er du nået hertil, har du endelig fået etableret din virksomhed. Så handler det om at få solgt dine produkter og dine ydelser. Dette gør du blandt andet ved at have en fyldestgørende marketingsstrategi, så du kan blive synlig for potentielle kunder. Dette handler blandt andet om din målgruppe, platforme, grafisk arbejde og meget mere.